

Her finder du forslag til undervisningsforløb.
Vi tilstræber, at vores forløb er baseret på en designproces og fra mellemtrinnet også tager udgangspunkt i et lokalt tema eller job og uddannelse.
Fag
Klassetrin
Teknologier
Sværhedsgrad
Design din egen slikbeholder
Resume I dette forløb skal eleven gentænke, hvordan deres yndlingsslik egentlig burde være pakket ind, hvad det burde hedde, hvad logoet skal være og hvordan navnet og indholdet bedst tænkes sammen. Forløbet tager ca. 5 lektioner. I dette forløb kræves forkendskab til anvendelse af 3.D printer og Photopea. Forløbet kan…
Design et pompon-værktøj
Resume I dette forløb skal eleverne design et Pompon værktøj, som skal laserskæres. De får en fil, de blot skal tilrette, og der er mulighed for at anvende udvalgte billedfiler. Der skal også 3D printes hængsler til værktøjet. Dette kan gøres med eller uden eleverne. Forløbet tager ca. 5 lektioner,…
Skab sikkerhed i vadehavet
Resume: Eleverne lærer i denne workshop at designe alarmsystemer for gående i Vadehavet, der potentielt kan fanges af tidevandet. De arbejder i en designproces med at komme fra idé til prototype på en løsning med en slags elektronisk LEGO kaldet littleBits. Læringsindhold Materialer Før Lektionen Lektionsoverblik Lektion Indhold 1 Undersøge…
Robot på job
Resume: I dette forløb arbejder eleverne med programmering og design med Fable-robotter med et lokalt virksomhedsperspektiv med udgangspunkt i virksomheden Hydro i Tønder og fokus på uddannelser og jobs med programmering og robotter. Eleverne gennemgår efterfølgende en designproces, hvor de får idéer til at løse forskellige udfordringer på en arbejdsplads…
Robotten på fabrikken
Resume: I dette forløb arbejder eleverne med programmering og design med Fable-robotter med et lokalt virksomhedsperspektiv med udgangspunkt i virksomheden Hydro i Tønder og fokus på uddannelser og jobs med programmering og robotter. Eleverne programmerer dernæst en fabriksrobot, der flytter ting. De prøver i en efterfølgende designproces at få idéer…
Design en strikkepindemåler
Resume: I dette forløb skal eleverne designe en strikkepindsmåler, som skal laserskæres. Eleverne arbejder i designprocessen i makkerpar. Forløbet er lavet til laserskærermaskiner, som anvender RD-works, men kan let konverteres til andre maskiner. Der er mulighed for at samarbejde med Masker i Marsken i Tønder Kommune. Her kan de færdige…
Forfatterskabet
Resume: Dette forløb anvendes som afslutning på et forløb om en forfatter. Eleverne skal forholde sig analyserende og fortolkende til forfatterskabet og udtrykke det i et laserskåret skab. For at anvende forløbet skal man som lærer først selv have gjort sig erfaringer med skolens laserskærer. Filerne, der her linkes til,…
Novel Engineering
Resume: Novel Engineering er en måde, hvorpå eleverne via en teknologi arbejder sig ind i teksten. De bruger den valgte teknologi (Her littleBits) til at løse en udfordring, som personerne i teksten er stødt på. Forløbet egner sig til 3.- 7. klasse. I dette forløb kræves ikke forkendskab til littlebits…
3D-modellering i Tinkercad
I dette forløb arbejder eleverne med geometrisk tegning af rumlige figurer i Tinkercad.
Forløbet er tilrettelagt som en designproces, hvor eleverne bliver introduceret til Tinkercad gennem forskellige øvelser og afslutningsvis skal udarbejde prototyper i Tinkercad af spillebrikker, som skal 3D-printes.
Dig og din omverden – en introduktion til Tinkercad
I dette forløb arbejder eleverne med geometrisk tegning af rumlige figurer i Tinkercad.
Forløbet er delt i to. Første del er en introduktion til Tinkercad. Anden del af forløbet er tilrettelagt som en designproces, hvor eleverne med udgangspunkt i en persona skal udarbejde en prototype af en is i Tinkercad.