10. kl.3D-print7. kl.8. kl.9. kl.BilledkunstDanskHåndværk og designIkke-kategoriseretKlassetrinMadkundskabØvetSværhedsgradTeknologiTeknologierTinkercadTinkercadUndervisningsforløb

Design din egen slikbeholder

Resume I dette forløb skal eleven gentænke, hvordan deres yndlingsslik egentlig burde være pakket ind, hvad det burde hedde, hvad logoet skal være og hvordan navnet og indholdet bedst tænkes sammen. Forløbet tager ca. 5 lektioner. I dette forløb kræves forkendskab til anvendelse af 3.D printer og Photopea. Forløbet kan…

4. kl.5. kl.6. kl.7. kl.Håndværk og designIkke-kategoriseretLaserskærerLaserskæringLet øvetRDWorks

Design et pompon-værktøj

Resume I dette forløb skal eleverne design et Pompon værktøj, som skal laserskæres. De får en fil, de blot skal tilrette, og der er mulighed for at anvende udvalgte billedfiler. Der skal også 3D printes hængsler til værktøjet. Dette kan gøres med eller uden eleverne. Forløbet tager ca. 5 lektioner,…

5. kl.6. kl.7. kl.BegynderFysik/kemiLittle BitsNatur/teknologiUndervisningsforløb

Skab sikkerhed i vadehavet

Resume: Eleverne lærer i denne workshop at designe alarmsystemer for gående i Vadehavet, der potentielt kan fanges af tidevandet. De arbejder i en designproces med at komme fra idé til prototype på en løsning med en slags elektronisk LEGO kaldet littleBits. Læringsindhold Materialer Før Lektionen Lektionsoverblik Lektion Indhold 1 Undersøge…

5. kl.6. kl.7. kl.8. kl.BegynderFable Explore/GoFysik/kemiNatur/teknologiRobotter og kodningUndervisningsforløb

Robot på job

Resume: I dette forløb arbejder eleverne med programmering og design med Fable-robotter med et lokalt virksomhedsperspektiv med udgangspunkt i virksomheden Hydro i Tønder og fokus på uddannelser og jobs med programmering og robotter. Eleverne gennemgår efterfølgende en designproces, hvor de får idéer til at løse forskellige udfordringer på en arbejdsplads…

8. kl.9. kl.BegynderFable Explore/GoFysik/kemiRobotter og kodningUndervisningsforløb

Robotten på fabrikken

Resume: I dette forløb arbejder eleverne med programmering og design med Fable-robotter med et lokalt virksomhedsperspektiv med udgangspunkt i virksomheden Hydro i Tønder og fokus på uddannelser og jobs med programmering og robotter. Eleverne programmerer dernæst en fabriksrobot, der flytter ting. De prøver i en efterfølgende designproces at få idéer…

3. kl.4. kl.5. kl.6. kl.7. kl.BegynderDanskKlassetrinLittle BitsRobotter og kodningSværhedsgradTeknologierUndervisningsforløb

Novel Engineering

Resume: Novel Engineering er en måde, hvorpå eleverne via en teknologi arbejder sig ind i teksten. De bruger den valgte teknologi (Her littleBits) til at løse en udfordring, som personerne i teksten er stødt på. Forløbet egner sig til 3.- 7. klasse. I dette forløb kræves ikke forkendskab til littlebits…

BegynderBlue-BotBlueBotLet øvetProgrammeringRobotter og kodningUndervisningUndervisningsaktiviteter

Banelege med Blue-Bot

Forslag til forskellige aktiviteter med Blue-Botten.

BegynderBlue-BotBlueBotProgrammeringRobotter og kodningUndervisningsaktiviteter

Lær Blue-Botten at kende

Introduktion til Blue-Botten

3D-print3D-print5. kl.6. kl.BegynderMatematikTinkercadTinkercadUndervisningsforløb

3D-modellering i Tinkercad

I dette forløb arbejder eleverne med geometrisk tegning af rumlige figurer i Tinkercad.

Forløbet er tilrettelagt som en designproces, hvor eleverne bliver introduceret til Tinkercad gennem forskellige øvelser og afslutningsvis skal udarbejde prototyper i Tinkercad af spillebrikker, som skal 3D-printes.

3D-print4. kl.BegynderMatematikTinkercadUndervisningsforløb

Dig og din omverden – en introduktion til Tinkercad

I dette forløb arbejder eleverne med geometrisk tegning af rumlige figurer i Tinkercad.

Forløbet er delt i to. Første del er en introduktion til Tinkercad. Anden del af forløbet er tilrettelagt som en designproces, hvor eleverne med udgangspunkt i en persona skal udarbejde en prototype af en is i Tinkercad.