Resume: Dette forløb anvendes som afslutning på et forløb om en forfatter. Eleverne skal forholde sig analyserende og fortolkende til forfatterskabet og udtrykke det i et laserskåret skab. For at anvende forløbet skal man som lærer først selv have gjort sig erfaringer med skolens laserskærer. Filerne, der her linkes til, er lavet til RD-works. Hvis man har en anden laserskærer, skal man lave filerne selv.
Anbefales til 6.-9. kl.
Læringsindhold
- Eleverne arbejder med en alternativ måde at udtrykke deres analyse og fortolkning af et forfatterskab
- eleverne lærer at anvende laserskæreren.
- eleverne vænner sig til at anvende designmetoden, også når de arbejder med danskfaglige opgaver.
Materialer
- Når I starter dette forløb, har I allerede arbejdet med en forfatter og dennes forfatterskab.
- skolens laserskærer
- 3 mm HDF-træfiberplader (beregn én 30×50 cm plade pr. skab/gruppe)
- trælim
- skolelim/limstifter
- diverse hobbymaterialer til udsmykning (f.eks. glanspapir, aviser/ugeblade, piberensere, pomponer, akrylmaling)
- blankt papir til skitser
- lærerslides til oplæg (Husk at gemme den som en kopi, så du kan tilpasse den til skolens egen laserskærer)
- udvidet lærervejledning
- elevark 1: forfatterskabets kendetegn
- skærefiler i RDworks
- tegneark til idegenerering af skabets forskellige dele: Bagside, låge, side, top og bund
Før Lektionen
- Gennemfør dansk-forløb om et forfatterskab
- afprøv laserskæreren og filerne
- tilpas slidshowet til skolens laserskærer
- Find materialer til at skære i og kopier arbejdsark
- Læs forløbet igennem
Lektionsplan
Lektion | Aktivitet |
1: Forstå udfordringen | Gennemgå lærerslides 1-4 og hjælp på den måde eleverne til at idegenerere. Herefter gennemføres introduktion til laserskæring (slide 5-9) samt eventuelt introduktion til RD-works (slide 10-11) |
2: Undersøge og få ideer | Med udgangspunkt i slide 12-13 arbejdes med idegenerering: Hvilke kendetegn er der ved forfatterskabet? (brug evt elevark1) Hvordan kan de visualiseres? |
3 og 4: Konkretisere, forbedre og konstruere | Eleverne skitserer deres idé til udsmykning af “Forfatterskabet” (slide 14). (brug evt elevarkene med skabets forskellige sider, så eleverne kan tegne på dem) Eleverne får feedback af andre elever på deres idé (eller læreren) (slide 15). Eleverne skærer deres skab sammen med læreren og udsmykker deres “forfatterskab” ud fra de materialer, der stilles til rådighed (slide 16). |
5 og 6: Konstruere og præsentere | Eleverne færdiggør deres “forfatterskab”. Eleverne præsenterer deres “forfatterskab” for klassen (slide 17). |
Udvidelsesmuligheder
Hvis eleverne allerede er dygtige til at laserskære, kan de selv lave filerne til skabet fra bunden.
Man kan variere hvor meget tid eleverne skal have til at arbejde med skabets udtryk, og dermed også variere kravene til det færdige produkt.
Links og kilder
RDworks software: https://tinyurl.com/yckhae5b
Engineering delprocesser: Link: Delprocesserne kort beskrevet
Didaktikken bag engineering – en designproces der giver engagerede elever: https://engineerthefuture.dk/undervisning/engineering-i-skolen/laererressourcer/artikler-og-vidensgrundlag/didaktikken-bag-engineering/