Dig og din omverden – en introduktion til Tinkercad

Matematik | 4. klassetrin | 4 lektioner

I dette forløb arbejder eleverne med geometrisk tegning af rumlige figurer i Tinkercad.

Forløbet er delt i to. Første del er en introduktion til Tinkercad. Anden del af forløbet er tilrettelagt som en designproces, hvor eleverne med udgangspunkt i en persona skal udarbejde en prototype af en is i Tinkercad.

Faglige mål

Matematik efter 6. klassetrin 

Geometri og måling: Eleven kan anvende geometriske metoder og beregne enkle mål.

Teknologiforståelse: Eleven kan handle med overblik med digitale teknologier i arbejdet med konkrete problemstillinger fra lokalsamfundet.

I dette forløb lærer eleverne:

  • at gengive træk fra omverdenen ved 3D-modellering i Tinkercad
  • udvikle designidéer til en is med udgangspunkt i deres fortolkninger af en persona
  • at fremlægge og argumentere for deres idéer til løsninger 
  • om CAD anvendelse i et lokalt virksomhedsperspektiv
  • om job og uddannelse relateret til brugen af CAD

Planlægning

Der skal oprettes logins til Tinkercad Classrooms. Se vejledningen til opsætning af Tinkercad Classrooms.

Materialer

  • Computere (eller tablets) med internetadgang
  • Ternet og blankt papir
  • Skrive- og tegneredskaber
  • Måleredskaber (linealer, målebånd, tommestokke)
  • Evt. kameraer (til øvelsen “Modeller din omverden”)

Om designprocessen

I dette forløb tages der udgangspunkt i modellen for engineering designprocessen (EDP) udviklet af Engineering i skolen. Modellen består af syv delprocesser, som eleverne ledes igennem – forløbet lægger op til, at der arbejdes struktureret med delprocesserne, hvilket er en fordel, hvis eleverne er mindre erfarne med at arbejde i en designproces. 

Link: Delprocesserne kort beskrevet

Lektionsplan

Lektionsplanen er vejledende og bør derfor redidaktiseres i forhold til målgruppen.

Overblik

LektionAktivitet
1Lærerslides: Dig og din omverden (4)

Undersøge
a. Introduktion til CAD (slide 5-6)
b. Job og uddannelse med CAD (slide 7)
c. Introduktion til Tinkercad (slide 4+8)
2Introduktion til Tinkercad (slide 8)
3Forstå udfordringen
Rammesætning af udfordringen (slide 9)

Undersøge
Fælles brainstorm (slide 10)

Få idéer, konkretisere og forbedre
Eleverne får ideer til og skitserer deres forslag til nye is.
Eleverne modtager feedback på deres skitser.
4Konstruere og præsentere
Eleverne konstruerer og præsenterer deres prototyper.

1. lektion: Introduktion til forløbet, CAD og Tinkercad

Formålet med forløbet præsenteres.

Engineering designporcesmodellen er inkluderet på slide 3, så man har muligheden for at præsentere den for eleverne, hvis man vurderer, at det giver mening.

a. Introduktion til CAD

Her gennemgås kort hvad Computer Aided Design er og hvor det bruges i industrien.

b. Job og uddannelse med CAD

Kort gennemgang af uddannelser, hvor fremstilling af teknisk dokumentation og arbejdstegninger i 2D og 3D på computer indgår, som en del af uddannelsesforløbet.

c. Introduktion til Tinkercad

Undervejs i introduktionen af Tinkercad, skal eleverne modellere dem selv vha. simple geometriske figurer.

Gennemgang af brugergrænsefladen:

  • Elementpanelet og placering af elementer på arbejdsplanet
  • Visninger (betragtningsvinkel, zoom, isometrisk/ortografisk projektion etc.)
  • Flytning, rotation og størrelser
  • Gruppere, kopiere, duplikere, skjule og justere elementer
  • Arbejdsplaner og linealer
  • Genvejstaster

2. lektion: Introduktion af Tinkercad (fortsat)

Eleverne skal arbejde med øvelsen Modeller din omverden (4-6).

De hurtige elever kan lave flere modeller eller evt. afprøve Tinkercads Sim Lab.

3. lektion: Forstå udfordringen, undersøge, få idéer, konkretisere og forbedre

Slide 9: Præsentér udfordringen.

Walter er en persona, men omtales ikke som sådan i dette forløb, da det bliver for abstrakt for eleverne. Der gives kun få, men væsentlige oplysninger om Walter.: “Han kan lide alle slags is, men især nogle med mange farver, smage og sjove former.”

Slide 10: Lav en fælles brainstorm.

Eleverne skal have udleveret papir til at notere deres egne ideer til nye is og deres skitser.

Med udgangspunkt i den fælles brainstorm, skal eleverne individuelt generere flere idéer til nye is. Efterfølgende skal de vælge deres bedste ide eller sammensætte flere idéer til én ide – idéen skal så konkretiseres i form af en skitse.

Eleverne skal parvist præsentere deres skitser for hinanden og give hinanden feedback. Spørgsmålene på slide 13 lægger op til en samtale mellem eleverne, om hvad der er muligt i Tinkercad.
Det er god træning for eleverne, at give og modtage feedback, så brug gerne ekstra tid på denne øvelse.

4. lektion: Konstruere og præsentere

Ud fra deres skitser, udarbejder eleverne deres prototype i Tinkercad. Gør gerne eleverne opmærksomme på, at de har begrænset tid til at udarbejde deres model.

Eleverne præsenterer prototyperne som beskrevet på slide 15.

Print evt. billeder ud af elevernes is og udstil dem i klassen.

Tips og tricks

Moon Camp Challenge

Den Europæiske Rumorganisation (ESA) afholder hvert år Moon Camp Challenge (mooncampchallenge.org), hvor deltagerne vha. 3D-designværktøjer skal designe en månebase eller dele deraf. Udfordringen er opdelt i tre kategorier: Discovery (begynder), Explorers (øvet) og Pioneers (avanceret).

Moon Camp Discovery er en ikke-konkurrerende mission for begyndere, hvor hvert hold skal designe én komponent til en månebase vha. Tinkercad. Alle deltagere, hvis bidrag overholder retningslinjerne, vil modtage et særligt deltagerbevis, og deres projekt vil blive vist på Moon Camp-onlineplatformen.

Moon Camp Explorers og Moon Camp Pioneers afvikles som konkurrencer, hvor deltagerne skal designe en hel månebase og skrive en rapport, der forklarer deres projekt – det forventes altså, at deltagerne har en vis viden/indsigt i, hvordan astronauter kan leve på Månen.

3D-print

Hvis man har mulighed for det, så kan man 3D-printe og evt. male nogle af elevernes modeller og udstille dem (f.eks. i PLC).

I den sammenhæng vil det være oplagt at gennemgå 3D-printteknologi med eleverne og tale om, hvad der er af muligheder og begrænsninger i forhold til at printe deres modeller.

Eksterne ressourcer

Kom i gang med Tinkercad og Tinkercad Classroom – TekX Rødovre Kommune

https://tekxrk.dk/kom-i-gang-med-tinkercad-og-tinkercad-classroom/

Didaktikken bag engineering – En designprocess der giver engagerede elever

https://engineerthefuture.dk/undervisning/engineering-i-skolen/laererressourcer/artikler-og-vidensgrundlag/didaktikken-bag-engineering

Bilag

Vejledning til opsætning af Tinkercad Classrooms

Lærerslides: Dig og din omverden (4)

Øvelse: Modeller dig selv

Øvelse: Modeller din omverden