Design din egen slikbeholder

Resume

I dette forløb skal eleven gentænke, hvordan deres yndlingsslik egentlig burde være pakket ind, hvad det burde hedde, hvad logoet skal være og hvordan navnet og indholdet bedst tænkes sammen. Forløbet tager ca. 5 lektioner.

I dette forløb kræves forkendskab til anvendelse af 3.D printer og Photopea. Forløbet kan anvendes uden men kræver så tilpasning.

Læringsindhold

Eleverne lærer at anvende designprocessen til at gå fra ide til produkt.

Eleverne øver sig i at arbejde med udtryksformer for at udtrykke sig omkring et produkt.

Eleverne øver sig i at anvende fabrikationsteknologier.

Materialer

  • Renset syltetøjsglas eller lignende beholder
  • A4 etiketter
  • akrylmaling
  • filament
  • papir/blyant
  • lim
  • elevark 1 til blikfang design
  • elevark 2 til label design

Før lektionen

  • Bed eleverne medbringe et tomt syletøjsglas eller anden tom glas eller plastik beholder
  • kopier elevark 1 (1 pr. elev)
  • kopier elevark 2 (1 pr. elev)

Lektionsoverblik

LektionIndhold
1Intro til forløbet
Eleven bruger ark 1 og vælger sit slik og arbejder med det.
2+3Eleverne designer deres blikfang i Tinkercad og sætter det til print
4Elevark 2 eleverne designer deres label i photopea
5Eleverne printer deres label og monterer deres emballage.
Præsentation af produktet

Udvidelsesmuligheder

Man kan vælge at skære en kasse på laserskæreren i stedet for, at eleverne medbringer emballage hjemmefra. Der er skærefiler til x-tool her. Forskellige bokse .

Links og kilder

Engineering processen

Engineering delprocesserne kort beskrevet