Novel Engineering

Resume: Novel Engineering er en måde, hvorpå eleverne via en teknologi arbejder sig ind i teksten. De bruger den valgte teknologi (Her littleBits) til at løse en udfordring, som personerne i teksten er stødt på. Forløbet egner sig til 3.- 7. klasse.

I dette forløb kræves ikke forkendskab til littlebits eller designtænkning.

Læringsindhold

  • Eleverne møder en ny måde at tilgå litteraturen på.
  • eleverne opnår immersion i teksten
  • eleverne styrker gennem deres kreativitet autonomien i tekstarbejdet.
  • eleverne skaber forståelse for at tekster indeholder problemstillinger.

Materialer

Før lektionen

  • Udvælg en tekst
  • læs teksten igennem et par gange
  • identificer 2-3 problemer, som kan bruges som eksempler
  • Find materialer frem og kopier ark
  • Læs forløbet igennem

Lektionsoverblik

Forløbet kan gennemføres på 6 lektioner

Lektion indhold
1 Læs teksten højt for klassen.
Herefter uddeles ark 1, og eleverne arbejder individuelt med at beskrive hovedpersonen.
2 Fælles på tavlen introduceres ark 2. Her skal eleverne individuelt udpege udfordringer som hovedpersonen møder i teksten.
Eleverne arbejder individuelt ca. 5 min, herefter samles op på tavlen.
3 Eleverne introduceres for dagens teknologi, og får 10 minutter til selv at lege med den.
Herefter fjernes teknologien, og eleverne skal nu i grupper vælge, hvilken udfordring, de vil arbejde med. Hertil bruges ark 3.
Når eleverne har valgt, skal de forsøge at finde en løsning på udfordringen.
4 Grupperne sættes sammen 2 og 2, og giver nu hinanden respons på deres løsninger.
Derefter begynder de at bygge deres løsning med teknologien og de valgte byggematerialer.
5 Eleverne bygger færdigt
6 Eleverne fremviser deres løsninger for hinanden.
Fremlæggelsen bør inkludere:
1. problemet
2. løsningen
3. ting de ville gøre bedre eller anderledes, hvis de havde mere tid.

Man kan vælge at have respons grupper, som giver gruppen respons på deres præsentation ifht. de tre ovenstående overskrifter.

Udvidelsesmuligheder

Man kan vælge at bruge længere tid på at udvikle løsningerne, således at de arbejder mere i dybden med at lave nogle flotte modeller eller prototyper. I så fald er det en god ide at indlægge endnu en runde, hvor grupperne giver hinanden respons, således at en gruppe elever ikke spilder for meget tid med at gå i en forkert retning.

Links og kilder

Link til oplæg om novel Engineering med indspark fra Insero